🔌🔥 ESCAPEROOM: Bæredygtig energiforsyning
🧠 Det får eleverne ud af det:
✅ Forståelse for energisystemer og bæredygtighed
✅ Øvelse i dataanalyse, beregninger og argumentation
✅ Indsigt i globale energidilemmaer
✅ En virkelighedsnær og engagerende oplevelse, hvor faglighed føles som en del af et spil
En intens og fagligt stærk oplevelse for 7.-9. klasse
⚠️ Danmark, år 2035.
Kulreserverne er væk. Naturgassen er stoppet. Sol og vind er ustabile. Hele regioner ligger i mørke – og NU er det op til dine elever at tænde lyset igen.
Dette escaperoom kaster eleverne direkte ind i en national energikrise, hvor beregninger, energidata, teknologi og kritisk tænkning bliver deres vigtigste våben.
De skal samarbejde, analysere og navigere gennem 4 dramatiske rum – fra elnettets opbygning til global energipolitik.
💡 Eleverne arbejder med:
Højspændingsnet, transformatorer og fjernvarme 🔌
Energikilder og bæredygtighed 🌍
Grafer, energibehov og teknologivalg 📊
Globale energiløsninger og internationale forhandlinger 🌐
Hvordan foregår det?
Dette escaperoom består af fire sammenhængende rum, hvor eleverne gradvist låser sig gennem en kompleks og virkelighedsnær energikrise. Hvert rum indeholder gåder, opgaver, farvekoder og skjulte ledetråde, som skal løses korrekt for at få adgang til det næste.
🧩 RUM 1: Det lokale energinet
Eleverne arbejder med opbygningen af elnettet og fjernvarme.
De skal analysere en model og løse en quiz, hvor rigtige svar afslører et kodeord, som låser op for næste rum.
Fokus: Højspænding, transformatorstationer, fjernvarme, stabilitet.
Materiale til første rum
Materialet indeholder også facitliste. Husk at fjern den før eleverne får dokumentet.
⚡ RUM 2: Energikilder og konsekvenser
Her møder eleverne energikildekort og skal vurdere hver energiform ud fra CO₂, økonomi, bæredygtighed og stabilitet.
En korrekt matrix afslører en skjult kode – og bringer dem videre.
Fokus: Teknologiforståelse, energiformer, kritisk vurdering.
Materiale til andet rum
Materialet indeholder også facitliste. Husk at fjern den før eleverne får dokumentet.
Energikort til udprint
📊 RUM 3: Fremtidens energiforbrug
Eleverne laver beregninger af energibehov i 2050 og analyserer grafer og data.
Når beregningerne er godkendt, vælger de 3 teknologier og afleverer en farvekode baseret på teknologikortene.
Fokus: Talforståelse, fremskrivning, datalæsning, teknologivalg.
Materiale til tredje rum
Materialet indeholder også facitliste. Husk at fjern den før eleverne får dokumentet.
Teknologikort til udprint
🌍 RUM 4: Det globale perspektiv
Hver gruppe får ét land og skal løse 5 opgaver.
Hvert rigtige svar giver ét ord – tilsammen danner de en skjult sætning, som udgør koden til at slippe ud af escaperummet.
Fokus: Sammenligning af energisystemer, globalt ansvar, verdensmål.
Materiale til fjerde rum
Materialet indeholder også facitliste. Husk at fjern den før eleverne får dokumentet.
De 5 lande skal udprintes. Evt et sæt per gruppe eller sådan et sæt udgår
Praktisk afvikling
Overvej at sætte tid af til hvert rum (ca. 20-30 min.)
Læreren er gamemaster og kontrollerer koder og sætninger
Sørg for at være forberedt og have tingene printet ud, hvis det er det du vælger.
Tjek materialet igennem og se om du skal udarbejde noget støtte. Umiddelbart vil vi mene, at det kan ske eleverne mangler lidt baggrundsviden ift ‘‘Rum 1’’ med blandt andet højspænding.
Se om du kan skabe ‘rum’ for de enkelte grupper således kommunikation på tværs af grupper ikke sker.