☢️🧬 ESCAPEROOM: Strålings indvirkning på organismers levevilkår


🧠 Det får eleverne ud af det

✅ Forståelse for stråling og betydning for organismer
✅ Indsigt i mutation, tilpasning og evolution
✅ Træning i faglige begreber, ræsonnering og kritisk analyse
✅ En dramatisk oplevelse, hvor naturfag bliver gjort engagerende

En intens og fagligt stærk oplevelse for 7.-9. klasse

⚠️ Verden er forandret.
Ozonlaget er svækket. Satellitter lækker stråling. UV og røntgen rammer livets byggesten.
Dyr muterer. Mennesker får skader i deres DNA. Hele økosystemer er truet – og kun jeres elever kan afdække, hvad der foregår.

Dette escaperoom sender eleverne gennem 4 dramatiske rum, hvor strålingens indvirkning på celler, organismer og naturen bliver undersøgt.
Eleverne skal samarbejde, analysere og finde løsninger i en verden fyldt med usynlige farer.

💡 Eleverne arbejder med

⚡Strålingstyper og energiniveauer

🧬DNA-skader, mutationer og cellebeskyttelse

🌱Økosystemer og fødekæder

🧤Dyretilpasninger og menneskeskabte beskyttelser


Hvordan foregår det?

Dette escaperoom består af fire sammenhængende rum, hvor eleverne gradvist låser sig gennem en kompleks og virkelighedsnær energikrise. Hvert rum indeholder gåder, opgaver, farvekoder og skjulte ledetråde, som skal løses korrekt for at få adgang til det næste.

Video Block
Double-click here to add a video by URL or embed code. Learn more

🧩 RUM 1: Typer af stråling og biologisk påvirkning


Eleverne skal sortere strålingstyper fra lav til høj energi og identificere, hvilke der er skadelige for liv.
Herefter besvarer de fem spørgsmål, hvor hvert rigtigt svar afslører en bogstavkode.

Fokus: Elektromagnetisk spektrum, UV, røntgen, gammastråling og biologiske konsekvenser.

Materiale til første rum

Materiale til Rum 1 – indeholder facit. Husk at slette før udlevering.


🧩 RUM 2: Cellepåvirkning og overlevelse

Tre organismer er udsat for UV-stråling – men hvem overlever bedst?
Eleverne vurderer cases og svarer derefter på spørgsmål, hvor hvert svar giver en bogstavkode.

Fokus: DNA, celledeling, ioniserende stråling, kræftrisiko og cellekernen.

Materiale til andet rum


🧩 RUM 3: Mutation og evolution

Eleverne skal svare på spørgsmål om økosystemer og mutationer – og bruge de rigtige svar til at danne kodeordet “GALAPAGOS”.
Dernæst følger en matrix med fagbegreber og forklaringer, som matcher til “genetisk mutation”.

Fokus: Fødekæder, tilpasninger, begreber som kromosom, nukleotid og ioniserende stråling.

Materiale til tredje rum


🧩 RUM 4: Beskyttelse og naturlig overlevelse

Eleverne rangerer 10 menneskelige beskyttelsesmetoder mod stråling (fra blyforklæde til fugtighedscreme).
Derefter vurderer de 10 dyretilpasninger – fra DNA-reparation til pigmentering – fra bedst til mindst effektiv.

Fokus: Praktisk risikovurdering, evolutionær biologi, UV-beskyttelse, mutation og overlevelse.

Materiale til fjerde rum

Materiale til Rum 2 – indeholder facit. Husk at slette før udlevering.

Materiale til Rum 3 – indeholder facit. Husk at slette før udlevering.

Materiale til Rum 1 – indeholder facit. Husk at slette før udlevering.

Praktisk afvikling

  • Overvej at sætte tid af til hvert rum (ca. 20-30 min.)

  • Læreren er gamemaster og kontrollerer koder og sætninger

  • Sørg for at være forberedt og have tingene printet ud, hvis det er det du vælger.

  • Tjek materialet igennem og se om du skal udarbejde noget støtte. 📚 Vi anbefaler at gennemgå grundlæggende viden om elektromagnetisk stråling før start – især til Rum 1

  • Se om du kan skabe ‘rum’ for de enkelte grupper således kommunikation på tværs af grupper ikke sker.