🚰🌍 ESCAPEROOM: Rent drikkevand til fremtidige generationer
🧠 Det får eleverne ud af det
✅ Forståelse for vandkredsløb, grundvand og drikkevandsrensning
✅ Indsigt i vandforbrug, forurening og bæredygtige løsninger
✅ Arbejde med globale uligheder og FN’s verdensmål
✅ En spændende læringsoplevelse
💧 En realistisk og engagerende naturfagsoplevelse for 7.–9. klasse
⚠️ Vandet forsvinder.
Regnen falder forkert. Grundvandet trækker sig tilbage. Forurening truer de sidste dråber. Tørke og oversvømmelser hærger skiftevis.
I står i fremtidens Danmark – hvor kampen om rent drikkevand er blevet livsvigtig.
Dette escaperoom bringer eleverne gennem fire dramatiske rum, hvor de skal arbejde som klimadetektiver, renseeksperter, dataanalytikere og globale vandrådgivere. Opgaver, kodeord og cases fører dem fra naturens kredsløb til internationale løsninger – med vandet som det centrale element.
💡 Eleverne arbejder med
💦 Vandets kredsløb og fremtidige risici
🧪 Forureningskilder og moderne vandrensning
📊 Vandforbrug, teknologi og CO₂-aftryk
🌍 Vandets globale uligheder og FN’s verdensmål
Hvordan foregår det?
Escaperoomet består af fire sammenhængende rum, hvor eleverne gradvist låser sig gennem en fremtidig drikkevandskrise.
Hvert rum indeholder opgaver, cases, data og quizzer, hvor faglighed aktiveres som en del af spillet.
🧩 RUM 1: Vandets kredsløb og klimarisici
Eleverne skal rekonstruere et vandkredsløb og bruge deres viden i en quiz, hvor hvert korrekt svar danner kodeordet “VANDLØB”.
Fokus: Fordampning, nedsivning, overfladeafstrømning og grundvand.
Materiale til første rum
📄 Materiale til Rum 1 – med facit (husk at fjerne ved udlevering).
🧩 RUM 2: Forurening og moderne vandrensning
Tre realistiske cases skal vurderes – alt fra gylleudslip til tungmetaller og regnvandsforurening.
Herefter løses en quiz, hvor hvert svar bidrager med et bogstav til kodeordet “FILTER”.
Fokus: Biologisk rensning, UV-desinfektion, aktivt kul og kemisk udfældning.
Materiale til andet rum
🧩 RUM 3: Data og teknologi i vandforbrug
Eleverne får adgang til grafer og databaseret information om forbrug og alder, samt forslag til moderne løsninger.
Ved korrekt analyse opnås en farvekode, som åbner næste rum.
Fokus: Vandforbrug, sommerforbrug, teknologiens rolle, CO₂-aftryk og vurdering af ny vandteknologi.
Fokus: Fødekæder, tilpasninger, begreber som kromosom, nukleotid og ioniserende stråling.
Materiale til tredje rum
🧩 RUM 4: Globalt vandperspektiv og FN’s verdensmål
Grupperne trækker et land og løser fem spørgsmål. Hvert rigtige svar giver ét ord, og tilsammen danner de en sætning om landets vandudfordringer.
Fokus: Kortlæsning, konflikter, WHO-grænseværdier, vand og køn, bæredygtighed.
Materiale til fjerde rum
📄 Materiale til Rum 2 – med model, cases og facit.
📄 Materiale til Rum 2 - hvordan fungere et rensningsanlæg?
📄 Materiale til Rum 3 – med spørgsmål.
📄 Materiale til Rum 3 – model/graf
📄 Materiale til Rum 4 – med lande, flag og opgaver.
Praktisk afvikling
Overvej at sætte tid af til hvert rum (ca. 20-30 min.)
Læreren er gamemaster og kontrollerer koder og sætninger
Sørg for at være forberedt og have tingene printet ud, hvis det er det du vælger.
Tjek materialet igennem og se om du skal udarbejde noget støtte. 📚 Vi anbefaler at gennemgå grundlæggende viden om vandets kredsløb og evt nogen af dets processer mere dybdegående.
Se om du kan skabe ‘rum’ for de enkelte grupper således kommunikation på tværs af grupper ikke sker.