⚠️ ESCAPEROOM: Den enkeltes og samfundets udledning af stoffer


🧠 Det får eleverne ud af det

✅ Indsigt i kemiske stoffer og samfundets udledning
✅ Træning i affaldssortering, kemiske reaktioner og bæredygtighed
✅ Øvelse i modellering, ræsonnering og datavurdering
✅ En virkelighedsnær og dramatisk oplevelse, hvor faglighed bliver konkret

En fed og engagerende naturfagsoplevelse for 7.–9. klasse

🌍 Danmark, år 2045.
Vores samfund står over for en kemisk krise. Affald hober sig op. Syrer, baser og metaller udledes i naturen. Gamle industrigrunde forurener jorden, og kloaksystemet bryder sammen.

Kun én ting kan forhindre sammenbruddet: Elevernes kemiske forståelse.

Dette escaperoom fører eleverne igennem fire dramatiske rum, hvor de skal anvende deres viden om hverdagskemi, affald, forbrænding, metaller og radioaktivitet. Kun ved at løse opgaverne korrekt, åbnes næste rum.

💡 Eleverne arbejder med

♻️ Affaldssortering, pH-skala og neutralisation

🔥 Forbrænding, kulstofkredsløb og miljøfarlige metaller

☢️ Radioaktive stoffer, isotoper og kulstof-1

🌱 Landbrug, bæredygtighed og kemikalier i miljøet


Hvordan foregår det?

Escaperoomet består af fire sammenhængende rum, hvor eleverne gradvist låser sig gennem en fremtidig drikkevandskrise.
Hvert rum indeholder opgaver, cases, data og quizzer, hvor faglighed aktiveres som en del af spillet.

Video Block
Double-click here to add a video by URL or embed code. Learn more

🧩 RUM 1: Hverdagskemi og affaldskatastrofen


Eleverne sorterer 10 hverdagsprodukter korrekt og løser 7 spørgsmål om pH, syrer og baser – hver korrekt svar danner kodeordet RENKEMI.

Fokus: Affaldstyper, syrer og baser, neutralisation, pH-forståelse.

Materiale til første rum

📄 Materiale til Rum 1 – med facit (husk at fjerne ved udlevering).


🧩 RUM 2: Forbrænding og kemiske konsekvenser

Eleverne korrigerer to kemiske reaktioner og tegner kulstofkredsløbet. Derefter vurderer de 6 metaller efter miljøpåvirkning. Slutteligt en farvekodequiz med kemiske udledninger.

Fokus: Kulstofkredsløb, forbrændingskemi, metaller og bæredygtighed.

Materiale til andet rum


🧩 RUM 3: Usynlige farer og grundstoffernes historie

Case om radon, opgaver om kulstof-14, og en faglig matrix med 9 begreber der skal matches korrekt. Ved korrekte matches dannes kodeordet GRUNDSTOF.

Fokus: Radioaktivitet, isotoper, halveringstid, grundstoffer og kemisk forståelse.

Materiale til tredje rum


🧩 RUM 4: Kemi og landbrug

Eleverne rangerer 5 landbrugsscenarier (NATUR), vurderer 10 kemikalier fra mindst til mest skadelige og placerer 16 metoder i enten økologisk eller konventionel strategi.

Fokus: Kemiens rolle i landbrug, bæredygtighed, pesticider og miljøstrategier.

Materiale til fjerde rum

📄 Materiale til Rum 2 – med model, cases og facit.

📄 Materiale til Rum 3 – med facit

📄 Materiale til Rum 4 – med facit

Praktisk afvikling

  • Overvej at sætte tid af til hvert rum (ca. 20-30 min.)

  • Læreren er gamemaster og kontrollerer koder og sætninger

  • Sørg for at være forberedt og have tingene printet ud, hvis det er det du vælger.

  • Tjek materialet igennem og se om du skal udarbejde noget støtte. 📚 Understøt elever der ikke kender kemibegreber i forvejen – særligt i Rum 1 og 2. Også ift reaktionsligninger og afstemning den er svær for mange.

  • Se om du kan skabe ‘rum’ for de enkelte grupper således kommunikation på tværs af grupper ikke sker.