Modellering i Naturfag


Modeller er nøglen til at forstå og arbejde med naturfag. På denne side finder du øvelser, aktiviteter og materialer, der hjælper dine elever med at bruge forskellige typer modeller – fra verbale og visuelle til symbolske og interaktive. En model er en forenklet gengivelse af virkeligheden, som gør det lettere at undersøge, forklare og kommunikere naturfaglige sammenhænge. Her får du alt, hvad du skal bruge for at styrke elevernes modelleringskompetence og gøre dem til aktive medskabere af viden – uanset niveau og tema.

Verbale modeller

En verbal model er en forklaring med ord. I stedet for at tegne eller bygge, bruger du sproget til at vise, hvordan noget fungerer. Det kan være en sammenligning, en sætning, en lille historie eller en metafor.

For eksempel kan blodkredsløbet forklares som en motorvej: blodet er bilerne, og hjertet er pumpen, der holder trafikken i gang.

Verbal modeller gør det lettere at forstå og huske svære ting – både for dig selv og andre. De kan bruges i alle fag og hjælper dig med at tænke og forklare som en rigtig undersøger.


Konkrete modeller

En konkret model er en fysisk model, som du kan røre ved og undersøge tæt på. Den gør det muligt at eksperimentere og observere virkeligheden i en mindre og kontrolleret udgave. For eksempel kan et lille drivhus i et akvarium bruges til at vise drivhuseffekten.

Når solen (eller en lampe) skinner på drivhuset, kan man måle temperaturændringer og få en håndgribelig forståelse af, hvordan varme bliver inde. Konkrete modeller gør det abstrakte mere forståeligt og skaber nysgerrighed gennem hands-on læring og undersøgende arbejde.


Skala modeller

En skalamodel er en model, hvor størrelsen er ændret, så vi lettere kan forstå det, vi undersøger. Nogle ting er for små til at se, som en celle – andre er for store, som Jorden.

Med en skalamodel kan vi forstørre eller formindske, så vi kan studere detaljer eller få overblik. For eksempel kan en globus vise hele Jorden i miniudgave, mens et mikroskopbillede viser en celle forstørret. Skalamodeller gør det muligt for elever at få en visuel og håndgribelig forståelse af ting, de ellers ikke ville kunne se.


Illustrations modeller

En illustrationsmodel er en tegning eller et billede, som viser, hvordan noget ser ud eller foregår. Det kan være et vandkredsløb, et kredsløb, en celle eller et landskab – og det behøver ikke bevæge sig eller være i 3D. Modellen hjælper eleverne med at forstå processer og sammenhænge ved at vise dem visuelt og enkelt. Illustrationsmodeller er gode til at skabe overblik og giver et fælles billede at tale ud fra i undervisningen. De kan både være realistiske eller skematiske og bruges i alle naturfaglige emner – fra geografi til biologi og fysik/kemi.


Princip modeller

En principmodel viser, hvordan noget fungerer – uden nødvendigvis at ligne det i virkeligheden. Modellen består ofte af pile, bokse og symboler, der gør det nemt at se sammenhænge og flow i en proces. Det kan fx være blodets vej gennem kroppen, strøm i et kredsløb eller vandets kredsløb i naturen. Principmodeller hjælper eleverne med at forstå komplekse systemer ved at fokusere på funktion i stedet for udseende. De er nyttige i både biologi, fysik/kemi og geografi og gør det lettere at tænke i årsager, konsekvenser og struktur.


Symbol modeller

En symbolmodel er en model, der bruger tegn, formler og symboler til at vise sammenhænge – ofte i matematik, fysik eller kemi. Det kan fx være ligninger, kemiske reaktionsskemaer eller elektriske symboler. Symbolmodeller er præcise og effektive, fordi de kan udtrykke komplekse forhold med få tegn. For eksempel viser reaktionsskemaet "2H₂ + O₂ → 2H₂O" præcis, hvordan vand dannes. Elever, der lærer at læse og bruge symbolmodeller, opbygger både faglig forståelse og evnen til at tænke abstrakt. Symbolmodeller er et vigtigt redskab, når vi skal arbejde med naturfaglige regler, beregninger og lovmæssigheder.


Animations modeller

En animationsmodel viser, hvordan noget ændrer sig over tid – som en lille film. Det kan være alt fra vandets kredsløb til en celle, der deler sig. Når billeder bevæger sig, bliver det lettere at forstå, hvad der sker – og hvornår det sker. Animerede modeller hjælper elever med at følge processer trin for trin og gør det nemmere at huske det, de har lært. De skaber nysgerrighed og gør undervisningen mere levende. Elever kan også selv lave enkle animationer, fx med stop-motion, og på den måde blive aktive i deres egen læring.


Interaktive modeller

En interaktiv model er en digital model, hvor eleverne selv kan ændre på noget og se, hvad der sker. Det kan fx være en simulation af en rutsjebane, hvor man justerer tyngdekraft og friktion og ser, hvordan energien ændrer sig. Interaktive modeller gør det muligt at eksperimentere med komplekse sammenhænge på en nem og visuel måde. Eleverne lærer ved at afprøve, undersøge og sammenligne – og de får direkte feedback på deres valg. Det gør læringen mere aktiv og engagerende og styrker både forståelse og nysgerrighed i naturfag.

Undervisningsforløb

Kahoots og aktiviteter