Bliv klar til naturfagsprøven 👩🏫
Få adgang til 400+ spændende forsøg – dæk alle naturfaglige begreber med ét klik!
Naturfagsprøven
Det starter med et godt spørgsmål ❓
Til naturfagsprøven handler det ikke om at kunne alt udenad – det handler om at være nysgerrig og stille et spændende spørgsmål, som du gerne vil finde svar på. En god problemstilling er som en kompasnål: Den guider jeres arbejde, jeres eksperimenter og jeres konklusioner. Når I har en skarp problemstilling, er det meget nemmere at planlægge, undersøge og formidle. Det er jeres spørgsmål, der viser, at I tænker som rigtige forskere. Så brug tid på det – det betaler sig!
Den gode problemstilling - øvelser
📌 Eksempel på problemstillinger
📝 Skabelon til problemstillinger
Lad dem vise hvad de kan – og få det til at give mening 🗣️
Formidling og disponering af tid er nøglen til en god naturfagsprøve. Det handler ikke kun om at forstå – men om at forklare det videre. Når eleverne bruger forsøg, modeller eller billeder, bliver det tydeligt, at de har styr på stoffet og kan gøre det spændende for andre. En god formidling viser, at eleverne tænker som naturfagsfolk og kan koble viden til virkeligheden. Brug fagbegreber, vær kreative, og find den måde, der passer eleverne bedst – det er her, man virkelig kan skinne igennem!
Den gode formidler - Øvelser 🗣️
Disposition til prøven 📝
Få styr på idéerne med et mindmap 🧠
Når I skal forberede jer til naturfagsprøven, er et mindmap et superredskab til at få overblik. I kan samle jeres viden, idéer, spørgsmål og undersøgelser ét sted – og se, hvordan det hele hænger sammen. Et godt mindmap gør det nemmere at finde en rød tråd, stille en problemstilling og planlægge jeres arbejde. Det viser også, at I kan tænke bredt og arbejde struktureret. Brug farver, pile og begreber – og lad det vokse i takt med, at I lærer mere. Det er jeres faglige GPS!
Det gode mindmap - Øvelser
🧭 Mindmap - skabelon
🧭 Mindmap - eksempel
🔟 Skarpe til underviseren i naturfagsprøven
Start tidligt med de fællesfaglige forløb
Sørg for, at I når mindst fire fællesfaglige forløb inden prøveperioden – de skal opgives til prøven og danne baggrund for lodtrækningen.Brug undervisningen til at øve prøven
Indarbejd formulering af problemstillinger, planlægning af undersøgelser og formidling som en del af den daglige undervisning.Gruppedannelse kræver styring
Vær aktiv i gruppedannelsen! Brug både faglige og sociale kriterier. Sørg for at hjælpe eleverne med at danne samarbejdsdygtige grupper.Lodtrækning – forbered eleverne
Forbered eleverne på lodtrækningen: Hvad sker der? Hvad betyder fokusområderne? Og hvordan kommer de i gang med arbejdet?Problemstillingen er nøglen
Hjælp eleverne med at formulere problemstillinger, der er åbne, naturfaglige og giver mulighed for fordybelse. Det skal være en “rød tråd” gennem deres arbejde.
Sæt tydelige deadlines og støt processen
Læg en plan for aflevering af problemstilling og arbejdsspørgsmål. Husk, materialet skal sendes til censor senest 14 dage før prøven.Øv formidling og naturfagligt sprog
Giv eleverne træning i at præsentere undersøgelser, modeller og resultater klart og fagligt – både mundtligt og visuelt.Lav prøverunder i klassen
Simulér prøvesituationer i mindre grupper. Det giver eleverne tryghed og forståelse for prøveformen.Hjælp eleverne med at bruge alle tre fag
Sørg for, at både problemstilling og arbejdsspørgsmål har indhold fra biologi, fysik/kemi og geografi – og at eleverne forstår sammenhængene.Vær i dialog med censor og skolens ledelse
Koordinér tidligt med skoleleder og censor. Husk: I har kun to timer til én runde med maks. 6 elever, inkl. karaktergivning.